Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Reguli Oficiale Padel – Federația Internațională de Padel (FIP)

1. Poziția Jucătorilor

Padelul se joacă în perechi, cu jucătorii poziționați de o parte și de alta a fileului. Serviciul pune mingea în joc, iar receptorul returnează. Jucătorii pot sta oriunde în zona lor de teren, inclusiv partenerul serverului și al receptorului. Schimbarea părților terenului se face când numărul jocurilor este impar. Timpul maxim de odihnă între jocuri este de 90 de secunde.

AspectDetalii
JocÎn perechi, de o parte și de alta a fileului
Schimbare părțiLa număr impar de jocuri
OdihnăMaxim 90 secunde între jocuri

2. Alegerea Părții și a Serviciului

Alegerea părții și a dreptului de a servi în primul joc se decide prin tragere la sorți. Perechea câștigătoare poate alege între:

  • a) Să servească sau să primească, caz în care cealaltă pereche alege partea terenului;
  • b) Partea terenului, caz în care cealaltă pereche decide dacă servește sau primește;
  • c) Să ceară adversarilor să aleagă primii.

3. Cum se Servește în Padel

Cum se servește în Padel este un aspect crucial al jocului, cu reguli stricte pentru a asigura un start corect al punctului:

  • Pozitie: Serverul trebuie să stea cu ambele picioare în spatele liniei de serviciu, între linia centrală și peretele lateral.
  • Traiectorie: Mingea este servită diagonal peste fileu, în zona de serviciu opusă, și trebuie să aterizeze în interiorul sau pe linia care delimitează această zonă.
  • Primul serviciu: Se execută din dreapta, apoi se alternează părțile.
  • Bouncing: Mingea trebuie să fie lovită după ce ricoșează în spatele liniei de serviciu, între linia centrală și peretele lateral.
  • Jucători cu dizabilități: Cei cu un singur braț pot folosi racheta pentru a ricoșa mingea.
  • Restricții: Serverul nu poate atinge linia de serviciu sau intra în zona delimitată de linia centrală. Mingea trebuie lovită la nivelul taliei sau mai jos, cu cel puțin un picior pe sol.
  • Miscare: Serverul nu poate merge, alerga sau sări; mici mișcări care nu afectează poziția inițială sunt permise.
  • Eroare: Dacă serverul ratează mingea, serviciul este considerat efectuat.
  • Serviciu greșit: Dacă serviciul este efectuat din partea greșită, eroarea se corectează imediat ce este descoperită, dar punctele obținute sunt valide.
Tehnica servire la Padel

4. Greșeală la Serviciu

Următoarele situații sunt considerate greșeli la serviciu:

Tip GreșealăDescriere
Încălcarea regulii 3Serverul nu respectă regulile de servire.
Ratare completăServerul nu lovește mingea la încercarea de servire.
Ricoșeu incorectMingea aterizează în afara zonei de serviciu a receptorului.
Lovirea parteneruluiMingea lovește partenerul serverului.
Contact cu gardulMingea atinge gardul adversarilor înainte de al doilea ricoșeu (doar la serviciu).

5. Ordinea Serviciului

Perechea care servește în primul joc al fiecărui set decide cine servește primul. După primul joc, perechea care a primit începe să servească, alternanța continuând pe tot parcursul setului. Ordinea serviciului nu poate fi schimbată până la următorul set.

6. Returnarea Serviciului

Cum se joacă Padel include reguli stricte pentru returnarea serviciului:

  • Receptorul trebuie să aștepte ca mingea să ricoșeze în zona sa de serviciu și să o lovească înainte de al doilea ricoșeu.
  • Dacă mingea ricoșează de două ori în zonă, chiar și după ce atinge peretele din spate, serviciul este considerat bun, iar punctul merge la server.
  • În instalațiile cu „colțuri” (unde mingea lovește colțul format de perete și gard), serviciul este bun doar dacă mingea continuă spre receptor.
  • Dacă receptorul lovește mingea înainte de ricoșeu sau dacă serviciul este greșit, punctul este pierdut.

7. Ordinea Returnării

Perechea care primește serviciul decide cine returnează primul în primul joc al setului. Acel jucător continuă să primească primul serviciu al fiecărui joc până la finalul setului. Ordinea nu poate fi schimbată în timpul setului, dar poate fi modificată la startul următorului set.

8. Numărul de Servicii

Serverul are dreptul la un al doilea serviciu dacă primul nu este valid. Al doilea serviciu se efectuează din aceeași parte, imediat după primul.

9. Pregătirea Receptorului

Serverul nu poate servi până când receptorul nu este pregătit. Dacă receptorul nu este pregătit sau nu încearcă să returneze, serverul nu poate revendica punctul, chiar dacă serviciul a fost bun. Receptorul poate opri jocul dacă nu este pregătit, dar regula de 25 de secunde trebuie respectată.

10. Serviciu Atinge un Jucător

Dacă receptorul sau partenerul său este lovit de minge sau atinge mingea cu racheta înainte de ricoșeu, punctul este câștigat de server.

11. Repetarea unui Punct sau „Let”

Un punct este repetat („let”) în următoarele cazuri:

  • Mingea atinge fileul sau stâlpii (dacă sunt în zona de joc) și cade în zona receptorului, fără a atinge gardul metalic înainte de al doilea ricoșeu.
  • Mingea atinge fileul sau stâlpii și apoi lovește un jucător sau orice parte a corpului său.
  • Receptorul nu este pregătit (vezi Regula 9).

În cazul unui „let” la primul serviciu, acesta se repetă. La al doilea serviciu, serverul are dreptul la un singur serviciu suplimentar.

12. Interferență

Dacă un jucător este deranjat de ceva din afara controlului său (cu excepția instalațiilor terenului sau a partenerului), se joacă un „let”. Dacă un jucător deranjează intenționat sau neintenționat un adversar, arbitrul poate acorda punctul adversarilor sau poate ordona un „let”.

13. Scorul

Sistemul de scor în padel este similar cu cel din tenis:

  • Primul punct: 15
  • Al doilea punct: 30
  • Al treilea punct: 40
  • Al patrulea punct: Joc, cu excepția cazului în care ambele perechi au 3 puncte (40-40, „deuce”).

La „deuce”, următorul punct este „avantaj” pentru câștigători. Dacă aceeași pereche câștigă următorul punct, câștigă jocul; dacă nu, se revine la „deuce”. Prima pereche care câștigă 6 jocuri cu un avantaj de minim 2 jocuri câștigă setul. La 6-6, se poate juca un „tie-break” dacă s-a stabilit anterior.

14. Tie-Break

La 6-6, dacă s-a stabilit, se joacă un tie-break, câștigat de prima pereche care obține 7 puncte cu un avantaj de 2 puncte. Serviciul începe din dreapta, cu un singur serviciu, apoi adversarii servesc de două ori, alternând. Schimbarea părților se face la fiecare 6 puncte.

15. Mingea în Joc

Cum se joacă Padel implică reguli clare pentru mingea în joc:

  • Mingea este lovită alternativ de fiecare pereche.
  • Mingea rămâne în joc până când atinge direct pereții sau gardul adversarilor, ricoșează de două ori pe sol, sau, după ce a fost lovită corect, ricoșează a doua oară în afara limitelor terenului.
  • Jucătorii pot lovi mingea în afara terenului dacă aceasta nu a ricoșat de două ori, cu condiția ca terenul să respecte cerințele specifice (intrări centrale, spațiu liber
imagine joc padel
Joc de Padel

16. Voleu

Orice jucător poate lovi mingea din voleu, cu excepția serviciului.

17. Mingea care Ricoșează pe Instalații

Dacă mingea ricoșează pe instalații după ce a atins terenul, rămâne în joc și trebuie returnată înainte de al doilea ricoșeu. Dacă atinge luminile sau acoperișul (în terenuri acoperite), punctul se încheie.

18. Returnare Corectă

Returnarea este corectă dacă:

  • Mingea atinge fileul sau stâlpii și ricoșează în terenul adversarilor.
  • Mingea, după ce ricoșează în teren și atinge un perete, revine în terenul celui care a lovit-o, iar acesta o lovește fără a atinge fileul sau terenul adversarilor.
  • Mingea iese din limitele terenului după ce ricoșează în terenul adversarilor sau atinge obiecte din afara instalațiilor terenului.

19. Pierderea Punctului

O pereche pierde punctul dacă:

  • Un jucător, racheta sau orice obiect purtat atinge fileul, stâlpii sau terenul adversarilor.
  • Mingea ricoșează de două ori înainte de a fi returnată.
  • Mingea este lovită din voleu înainte de a trece fileul.
  • Mingea atinge direct pereții sau gardul adversarilor.

20. Reguli Temporare

În unele terenuri, dacă mingea trece printr-un spațiu între stâlpii fileului și gard, este considerată bună doar dacă arbitrul consideră că a fost mai sus decât fileul.

21. Joc Continuu

Jocul trebuie să fie continuu, cu excepția pauzelor permise (90 secunde între jocuri, 10 minute după al treilea set în meciurile de 5 seturi). Suspendarea pentru motive externe (ploaie, lipsa luminii) permite încălzire la reluare, în funcExam ple of ț de durata pauzei.

22. Schimbarea Mingilor

Mingile se schimbă în funcție de etapa turneului. În semifinale și finale, schimbarea se face după primele 11 jocuri, apoi la fiecare 13 jocuri.

Punctualitate

Meciurile încep la ora stabilită. Dacă un jucător nu este prezent la 10 minute după ora programată, perechea adversă este declarată câștigătoare.

Îmbrăcăminte

Jucătorii trebuie să poarte îmbrăcăminte curată și adecvată, fără tricouri fără mâneci sau costume de baie. În caz contrar, pot fi descalificați.

Identitate

Jucătorii trebuie să dovedească identitatea, naționalitatea sau vârsta la cererea arbitrului, prin documente corespunzătoare.

Comportament și Disciplină

Jucătorii trebuie să se comporte politicos și să respecte regulile turneului:

  • Nu pot părăsi zona de joc fără autorizarea arbitrului.
  • Pot primi sfaturi de la antrenor în timpul meciului.
  • Trebuie să participe la ceremonia de premiere, cu excepția cazurilor de accidentare dovedită.
  • Întârzierile nejustificate (peste 25 secunde între puncte sau 90 secunde la schimbarea părților) pot atrage avertismente.
  • Obscenitățile audibile sau vizibile, abuzul de minge sau rachetă, și comportamentul agresiv sunt penalizate.

Notă: Aceste reguli sunt valabile pentru toate turneele FIP și se aplică tuturor categoriilor de jucători.

Pentru reguli oficiale FIP in limba engleza, aici.